FAQ
Raspunsuri la Intrebari Frecvente
Asociatiile de Proprietari trebuie sa respecte prevederile din legea Nr. 196/2018. Pe langa administrator si presedinte de bloc, asociatiile de locatari au nevoie si de serviciile unui cenzor. Rolul cenzorului este de a urmari aplicarea prevederilor legii si de a verifica situatia financiar-contabila a asociatiei de proprietari. Asadar, cenzorii se ocupa, in mare, cu verificarea corectitudinii si legalitatii actelor si documentelor, a hotararilor, deciziilor si regulamentelor, cu verificarea gestiunii financiar-contabile, intocmirea de rapoarte lunare si trimestriale de cenzorat. De asemenea, cenzorii pot oferi consultanta de specialitate in domeniul contabil, fiscal, al resurselor umane si nu numai, avand atat pregatirea cat si experienta necesara in aceste domenii.
Cenzorul nu poate lua decizii in numele asociatiei, insa ii poate sfatui in legatura cu legalitatea hotararilor pe care urmeaza sa le ia in cadrul adunarilor generale.
Cenzorul nu poate intocmi documente primare in numele asociatiei.
Cenzorul nu poate presta niciun fel de alta activitate pentru asociatia pentru care efectueaza servicii de cenzorat (precum servicii de salarizare, servicii de resurse umane, servicii de depunere declaratii sau calcule de taxe).
Cenzorul nu poate forta pe nimeni sa-si exercite atributiile obligatorii prin efectul legii sau al mandatului acceptat, ci poate doar indruma sau sesiza eventualele abateri de la acestea.
Cenzorul nu poate emite somatii in numele asociatiei.
Cenzorul nu poate anula nicio hotarare a asociatiei care incalca legea, ci doar o instanta poate face acest lucru.
Cenzorul nu poate prelua activitatea de convocare a unei adunari generale ordinare si nu poate efectua demersurile pregatitoare acestora substituind presedintele sau comitetul executiv.
In functie de modul in care este ales un cezor se calculeaza si remuneratia acestuia si eventualele taxe datorate. Astfel, daca cenzorul este ales din cadrul asociatiei, acesta isi va desfasura activitatea in baza unui mandat. Ca si forma de remunerare, in cadrul mandatului se stabileste o suma bruta din care se vor retine la sursa impozit, contributia de pensii si de sanatate, urmand ca cenzorul sa primeasca pentru activitatea prestata o suma neta, iar asociatia sa achite lunar catre stat impozitele si taxele retinute si sa depuna declaratiile aferente. Daca cenzorul este ales din afara asociatiei, atunci acesta va avea o forma de organizare, iar suma stabilita in cadrul contractului de prestari servicii va fi suma finala pe care o va achita asociatia in relatia cu acesta.
Conform prevederilor legale cenzrul trebuie sa intocmeasca un raport de cenzorat cel putin trimestrial si sa-l inainteze comietului executiv in cadrul sedintelor lunare, in vederea luarii de masuri in cazul in care se constata nereguli financiar contabile. Totodata cenzorul trebuie sa intocmeasca un raport de cenzorat anual, cu privire la activitatea sa pe anul incheiat, raport ce va trebui sa sintetizeze principalele aspecte legate de corectitudinea inregistrarilor financiar contabile, corectitudinea distribuirilor din listele de plata, respectarea prevederilor legale si a hotararilor luate de asociatia de proprietari, respectarea disciplinei de incasari si plati, cheltuirea corecta a fondurilor si multe altele. In cazuri exceptionale cenzorul poate intocmi rapoarte de cenzorat ori de cate ori considera ca este necesar, ca sunt incalcari grave ale legislatiei sau ale hotararilor asociatiei, in vederea atentionarii comitetului si membrilor asociatiei si in vederea luarii de masuri urgente.